Det är inte alltid enkelt att vara god
Begrepp såsom CSR (Corporate social responsibility), hållbarhet och välgörenhet blir allt vanligare i vårt samhälle. Vi ser det på tv och i tidningar, i affären när vi handlar och det pratas allt mer om det i alla möjliga sammanhang. Som företagare får du säkert frågor om du vill vara med och skänka eller sponsra. Hur ska du egentligen förhålla dig? Hur kan du tänka och ska du verkligen satsa på hållbarhet?
Att investera i samhällsfrågor kan ha många fördelar. Du bidrar till en positiv utveckling, stärker varumärket och skapar både intern och extern stolthet i och omkring det egna företaget. Här kommer tre enkla tips på saker som kan vara bra att tänka på.
1. Gå inte över bron efter vatten
Vad finns det för behov i din närhet? Ibland kanske vi söker oss till samarbeten som bedrivs på andra sidan jorden. Det kan absolut vara rätt, men finns det något i din närhet som kan kopplas ihop med din lokala organisation på ett tydligt sätt?
2. Tänk affärsmässigt
Hur kopplar du ihop sponsringen/samarbetet med den verksamhet du bedriver? Hitta en röd tråd som kopplar ihop samarbetet/sponsringen med din affärsverksamhet.
2. Skapa stolthet
Vad brinner medarbetare och kunder för? Hitta samarbeten som engagerar och skapar delaktighet.
bild
Att satsa på samhällsansvar är så gott som alltid en bra investering oavsett om det är inom idrott, skola eller annat. Genom att göra kopplingen till din verksamhet kan du dessutom få än mer utväxling av den.
Läs mer på www.lansforsakringar.se/vitaransvar om hur vi på Länsförsäkringar tänker.
Fredrik Löfgren,
hållbarhetschef
fredrik.j.lofgren@lansforsakringar.se
bild
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän | Telefon: 031-63 80 00 | E-post | Kontakta oss